söndag 15 juni 2014

Syren saft

För ett tag sen testade jag att göra Syrén saft. 
Väldigt smidigt O gick snabbt förutom att den ska stå O dra sig i 3 dagar.
Väldigt lik tillagningen till Fläder saft.

Själv tycker jag fläder saft är galet gott , så de är lite svårt O slå den smaken.
Men Syrén saften var ändå helt ok. Bara de att man behövde ta mycket för att de skulle smaka gott. De har jag lärt mig nu :)

Nu ska jag iaf göra favoriten. Fläder saft i veckan. 

Här kommer receptet om de är någon som vill testa.


Tillagning

40 klasar syren blommor
1,8 kilo strösocker
2,5 lit vatten 
60 gr citronsyra
3 citroner
ev natriumbensoat

Tvätta citronerna noga.
Varva blommor, socker , citronsyran och tunt skurna citron skivor i en rostfri bunke.

Häll på hett vatten och täck med plast folie i ca 3 dagar.
man kan röra om ibland så att sockret löser sig.

Slå upp på rena flaskor och förvara i kylen.



LYCKA TILL !!!



På återseende <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lägg till en kommentar om ni vill ! Alltid roligt att få läsa.