måndag 6 december 2010

Släktens julgodis

I lördags hade vi som sagt den årliga julgodis baket med min kära släkt.
Vi träffas nästan hela min släkt o baka massa olika godisar till jul.
Farmor o farfar gör alltid den goda knäcken som alla får dela på. Sen bara gör man sitt egna godis o så delar vi.
Julmusiken är på högsta volym o stöket är på topp i köket.
I lördags gick det rikitgt bra med baket. De va lugnt o mysigt.
Sen bastar vi o gottar oss hela kvällen.
Jag är en person som ÄLSKAR traditioner. Så detta är något jag aldrig ska sluta med. Det är något jag tycker är kul o faktikst lite viktigt. Familjen är ju det viktigaste man har. Så jag ska all föra denna tradition vidare lääänge.
Min familj ( Albin o Andreas o jag ) gjorde Bounty snöbollar. ( eller mest jag bakade. Andreas pyssslade med sina fina pepperakakor från fredags baket.
Lägger upp receptet. Det är något ni måste testa. JÄTTE smidigt att göra o super goda blev dom. En 10 poängare på julgodis brickan.



Denna sats ger ungefär 50 stycken (gör dem ganska små)

Fyllning:
50 g smör
1/2 dl sirap
1/2 dl florsocker
2 dl vispgrädde
1 påse kokosflingor (200 g)

Garnering:
200 g ljus blockchoklad
ev silver eller pärlemorkulor

Blanda allt utom kokos i en kastrull och koka i 5-8 minuter, tills smeten börjar bli lite seg. Tillsätt kokosen. Låt smeten svalna något och rulla sedan små bollar och lägg på bakplåtspapper. (Skölj gärna händerna i vatten mellan varven så fastnar inte smeten så lätt på fingrarna) Ställ kallt minst en timma.

Smält chokladen över vattenbad. Doppa kokosbollarna i chokladen (pynta dem med en silver eller pärlemorkula om så önskas) och låt dem stelna på bakplåtspapper. Förvaras kallt








Testa att göra dom. Super goda. Lycka till !!


På återseende <3







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lägg till en kommentar om ni vill ! Alltid roligt att få läsa.