onsdag 23 mars 2011

Pizza bullar

Nu äntligen har jag bakat våra pizza bullar som vi ska ha med till fjällen. Det är alltid jag som bakar pizza bullarna o det är något vi alltid har med oss i backen. Ett perfekt mellanmål. Jag ska skön baka ett gäng någon gång som man kan ha hemma i frysen. Det är ju också ett perfket mellanmål till Albin här hemma när vi kommer hem från dagis o på helgerna. Skulle vara mycket smidigt.
Men det är ett annat ord än smidigt att baka pizza bullar. Igår var det katastrof. Då känndes de som det skulle vara sista gången jag bakade pizza bullar. Det blev så kladdigt o mycket grjer hit o dit. O självklart tittade jag fel på 6 dl vatten så jag tog 12 istället. Surt när man kommer på det när man nästan är klar. Men jag det ordnade sig till slut med typ en hel mjölpåse i degen. Så man får se hur de smakar. Antingen inget eller bara mjöl. Tur är väl iaf att det är smak i bullarna. Så jag tror nog de kan smaka rätt så ok. Det återstår att se.
Jag lägger ut receptet till er här nedan.
Albin gillade de iaf. Att baka. De är något han fått från sin mamma. Både han o jag ÄLSKLAR ju att baka. Kul att ha med honom också.


Tillagning
16 stycken

Deg:
¼ dl olja
2½ dl mjölk
½ pkt jäst
½ msk socker
½ tsk salt
Ca. 6½ dl vetemjöl

Ugn: ca 225 g
Låt degen jäsa i 30-40 min när degen är klar.
Baka ut som en vanlig bulldeg o välj sedan fyllning ( tex . köttfärs , skinka m.m )
Låt bullarna jäsa 10-15 min innan de ska in i ugnen.
Låt de vara i ugnen 10-15 min till de blir lite gyllenbruna.
Svalna o smaka ! Mums !



På återseende <3






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lägg till en kommentar om ni vill ! Alltid roligt att få läsa.