söndag 3 oktober 2010

Chocolate


Har nyss bakat mig ena goda små kakor. Var så sugen på att ställa mig o baka.
Ville baka bullar efter som det är kanelbullens dag imorgon men de gick icke. Affärerna var helt stängda.
Men de blev ena goda Chocolate Chip Orange Cookies.
Självklart från Leilas bakbok.
Här kommer receptet. Testa o baka dessa godbitar. Super enkla är de.
Bara slå ihop "degen" på 10 min.


Ingredienser grundrecept:
120 g mjukt smör
1 dl råsocker
1 st ekologiskt ägg
1.5 dl vetemjöl
0.5 dl havregryn
0.5 tsk bakpulver
0.25 tsk salt
100 g choklad av valfri smak (se nedan)
1 st lime, skalet


Choco chip Orange cookies:
1 sats grundrecept med:
100 g mörk kvalitetschoklad 70%
0.5 dl kokosflingor istället för havregryn
Rivet skal från 2 apelsiner istället för 1 lime


Gör så här
1. Grundrecept: Vispa smör och råsocker krämigt, rör i ägget.

2. Vänd i vetemjöl, havregryn, bakpulver och salt.

3. Hacka chokladen grovt och riv limeskalet, blanda i degen.

4. Rulla in kakdegen i plastfilm eller bakplåtspapper till en rulle (5 cm i diameter) och frys i cirka 30 min.

5. Skiva rullen i 1 cm tjocka skivor och grädda kakorna på bakplåtspapper i 180 grader varmluft, cirka 10 minuter.

6. Choco chip Orange cookies: Gör degen enligt grundreceptet, använd mörk choklad och tillsätt kokosflingor istället för havregryn i smeten. Smaksätt med rivet skal från 2 apelsiner istället för 1 lime.


På återseende <3

2 kommentarer:

  1. Jaa jag vill ha kaka, jösses va goa de ser ut kramizar kakmonstret/Tessan =)

    SvaraRadera
  2. Jaaa !!! Jag tror de är super goda. Har inte hunnit smaka än =) Andreas åt så fort o gott att han inte minndes om han åt den eller inte.
    Då var de nog goda =)
    // Kram

    SvaraRadera

Lägg till en kommentar om ni vill ! Alltid roligt att få läsa.