torsdag 16 juni 2011

Små rosa bullar





Dessa supper söta rosa bullarna bakade vi idag. O fruktansvärt goda var de också. De har som en liten fyllning i också, så de smakade riktigt sött o smaskigt.
Jag tyckte de såg så fina ut på bild så var tvungen att test baka dom.
O de blev faktiskt lika fina som på bilden jag såg.
Nu hoppas jag bara Andreas håller fingrarna borta så jag kan bjuda några på de rosa små bullarna =)
Albin var så himla söt när jag stod o bakade. Han var ute o lekte men sen kom han in o såg att jag bakade. Då öppnade han skåpet där förklädet låg o tog fram de o visade att han skulle ha på sig de.
Är han inte världen sötaste?! =)





Ingredienser

60 st
25 g jäst
75 g Arla smör
2 1/2 dl Arla Ko mjölk
1/2 dl strösocker
2 krm salt
1 tsk stött kardemumma
7 – 8 dl vetemjöl

Fyllning:
1 dl Arla smör-&rapsolja
1 dl kokos
1 dl florsocker

Garnering:
2 dl smaksatt florsocker
1 – 2 msk vatten
kokos


Gör så här
Smula jästen i en bunke. Smält smöret. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, ca 37°. Häll degspadet över jästen, rör om så att den löser sig. Tillsätt socker, salt, kardemumma och mjöl. Arbeta degen tills den blir blank och smidig. Låt jäsa under bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 250°. Rör ihop ingredienserna till fyllningen. Dela degen i 2 delar och kavla ut på lätt mjölat bakbord till avlånga plattor, ca 55 x 20 cm. Bred på fyllningen och rulla ihop från långsidan. Skär varje rulle i ca 30 bitar. Lägg i småbrödsformar och ställ på plåtar. Låt jäsa under bakduk ca 20 min. Grädda i mitten av ugnen 5 – 7 min. Låt svalna på galler under bakduk. Rör ihop florsocker och vatten. Ringla på bullarna och strö över kokos. Låt glasyren stelna.




På återseende <







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lägg till en kommentar om ni vill ! Alltid roligt att få läsa.